Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Atynæg</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
Atynæg
летний праздник перед началом сенокоса; связан, по-видимому, со старым растительным культом; более известен у осетин, живущих по Военно-Грузинской дороге (сел. Коби), и у соседящих с ними грузинских племен, хевсур, пшавов, мохевцев, под названием Atengenoba, Atangenoba (ს. მაკალათია. ხევი, 1934, стр. 249) a summer holiday before the beginning of haymaking; apparently associated with an old plant cult; better known among the Ossetians living along the Georgian Military Road (village Kobi) and among the neighboring Georgian tribes, Khevsurs, Pshavs, Mokhevians, by the name of Atengenoba, Atangenoba (S. Makʼalatia. Khevi, 1934, p. 249) Atynæg Erntefest am 3 Sonntag im Juli Atynæg harvest festial on the third Sunday in July 220 Атинаг — праздник сенокоса Atinag — a haymaking feast Закавказский вестник № 32, 1855Zakavkazskij vestnik [Transcaucasian Bulletin] No. 32, 1855 rast Atynægæj Kæxcgænæny astæw mīt waryn bajdydta как раз между (праздниками) Atynæg и Kæxcgænæn пошел снег just between (the holidays) Atynæg and Kæxcgænæn it snowed 44 Названия осетинских праздников и божеств в большинстве восходят к названиям христианских святых: , , , , . В этом направлении следует искать также разъяснения ос. Atynæg, Atengenoba: ср. св. Афиноген, Ἀθηνογένης. Культ Афиногена Севастийского был популярен в древнехристианской церкви (см.: Кекелидзе. Иерусалимский канонарь VII в. 1912, стр. 18—20). На кавказской почве можно еще указать на Atenagani Фомино воскресенье (), Eting название летнего месяца и, может быть, на Aθunə̀ha молитва по поводу засухи (Xp. Вост. V, вып. III, 1917, стр. 163). 93. The names of Ossetian holidays and deities usually go back to the names of Christian saints: cf. , , , , . Explanations for Ossetic Atynæg, Atengenoba should be looked for in the same direction, cf. Saint Athenogenes, Ἀθηνογένης. The cult of Athenogenes of Sebastea was popular in the ancient Christian church (see: Kekelidze. Ierusalimskij kanonarʼ VII veka [Jerusalem lectionary of the 7th century]. 1912, pp. 18–20). In the Caucasus, one can also point at Atenagani Thomas Sunday (Second Sunday of Easter) (), Eting and, perhaps, at Aθunəha prayer on the occasion of drought (Xristianskij Vostok [Christian Orient] V, Vol. III, 1917, p. 163). 93.