Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Safa</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
Safa
в старой осетинской религии и мифологии — божество очага и надочажной цепи (). Ему приписывается изготовление первой надочажной цепи, спущенной им с неба в подарок людям. В некоторых сказаниях и обрядах он выступает как бог-кузнец и как бы дублирует Курдалагона. Чтобы предохранить здоровье детей, им изготовлялись амулеты в честь Сафы. На третий день великого поста, в среду, давали кузнецу раскаливать самые мелкие прутики железа: эти кусочки зашивали в ладонке... и заставляли детей носить на шее... Принося присягу, осетин становится перед очагом и, держась за цепь, говорит: Клянусь этим пречистым золотом Сафы..... При брачном обряде шафер обводит невесту вокруг очага и поручает ее покровительству Сафы . (II 248 — 249). В молитвенных обращениях Сафа именуется обычно wælart Safa надочажный Сафа. О культе надочажной цепи см. также под словом the deity of the hearth and the hearth chain () in the old Ossetian religion and mythology. This deity is credited with creation of the first fireplace chain that was brought down from the sky as a gift to people. In some legends and rituals he appears as a god-smith and thus seemingly duplicates Kurdalægon. In order to protect children's health, amulets in honour of Safa were made by him. On the third day of the great lent, on Wednesday, they let a smith heat the smallest iron twigs: these small pieces were sewn into amulets... and they made children wear it around a neck. Taking an oath, an Ossetian stands in front of the hearth, holds the hearth chain and says: I swear on this purest gold of Safa.... During the mating ritual the best man leads the bride round the hearth and delegates her to the patronage of Safa.. (II 248 — 249). In the prayer appeals Safa is usually called wælart Safa above-hearth Safa. About the cult of the hearth chain see also above the word Safa jæ dywwadæs k˳yncy razdæxta Batyraʒmæ Сафа свои двенадцать кузнечных мехов направил на Батрадза Safa pointed all his twelve blacksmith's bellows on Batyradz I 150 Safajy fyrt... jæ ʒyppæj sīsta xærynkʼa... xærynkʼajæ aliwyrdta fys æmæ dywwæ læppūjy; ūdon argævstoj fys, yskodtoj fīzonǵytæ сын Сафы достал из кармана ножичек; из ножичка выскочили овца и два мальчика; они зарезали овцу и приготовили шашлык the son of Safa got out of the pocket a little knife; from a knife a sheep and two boys jumped out; they slaughtered the sheep and made a kebab I 48 ærtæ boni ku racæwa rajguruni fæste wædta... wæras iskænuncæ, kʼeretæ skænuncæ, ærtæ Xucawæn, ærtæ Madæ-Majrænæn, ærtæ Bundoræn, Safajæn ba ærtæ gubori, æma sæ raxæssuncæ bælasi bunmæ...; avdænæ æd suvællon... æriværuncæ ræxisi buni æma skovuncæ: Walart Safa, dæ iwazæg... когда пройдет три дня после рождения (ребенка), тогда готовят брагу, пекут пироги, три Богу, три Богоматери, три Домовому, а для Сафа три лепешки, и выносят их под дерево...; колыбель вместе с ребенком ставят под надочажную цепь и молятся: Надочажный Сафа, да будет (ребенок) под твоим покровительством (твоим гостем) when three days since the birth (of a child) are over, they cook a home-brewed beer, bake pies, three pies are dedicated to God, other three ones to Mother of God, three ones to the Browny, but for Safa three flatbreads are prepared and people carry them under the tree... People put the cradle with the child under the hearth chain and pray: Above-hearth Safa, let the child be under your patronage (your guest) 58 — 59 Типологически весьма древнее божество. Прототипом его была скифская богиня Табити, которую Геродот отождествляет с греческой богиней домашнего очага Гестией. После христианизации алан в X в. многим древним языческим богам и календарным праздникам были присвоены имена популярных в восточной христианской церкви святых. Так, праздник зимнего солноворота получил название Basiltæ (св. Василий Великий), праздник начала сенокоса — (св. Афиноген Севастийский), бог домашнего скота — (св. Флор и Лавр), бог волков — (св. Федор Тирский) и т. п. Не исключено, что и древний бог домашнего очага после христианизации стал называться Safa, т. е. Савва, Σáββαç, по имени святого Саввы Освященного (родом из Каппадокии, умер в Иерусалиме в 532 г.). Основанный им монастырь близ Иерусалима был широко известен в восточной церкви и привлекал много паломников. — Связанный с именем Safa культ надочажной цепи хранит отголосок культа железа: на заре железного века надочажная цепь была одним из немногих железных предметов домашнего обихода и уже в силу этого была окружена ореолом. 193. Safa is typologically a very ancient deity. His prototype was the Skythic goddess Tabiti which Herodotus equates with the Greek goddess of the home hearth Hestia. After the Christianisation of Alanians in the 10th century, many ancient pagan gods and calendar holidays were given the names of saints, popular in the Eastern Christian Church. Thus, the holiday in honour of the Winter solstice got the name Basiltæ (Saint Basil the Great), the holiday dedicated to the start of the hay harvest — (Saint Athinogen Sebastian), the god of the livestock — (Saints Florus and Laurus), the god of wolves — (Saint Theodore Tiron) and so on. It is not excluded that an ancient god of the home hearth after the Christianisation started to be called Safa, i.e. Sabbas, Σáββαç after the name of Sabbas the Sanctified (he was born in Cappadocia, died in Jerusalem in 532). The monastery near Jerusalem that he grounded was wide-known in the Eastern Church and attracted many pilgrims. — The cult of the hearth chain connected with the name Safa preserves an echo of the cult of iron: at the down of the iron age fireplace chain was one of the very few iron household items and by that reason alone was surrounded by a special aura. 193.