Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Sidæmon</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
Sidæmon
по этногоническим преданиям осетин, имя одного из родоначальников осетинского народа according to ethnogonic legends of Ossetians, the name of one of the founders of the Ossetian people В Осетии было распространено следующее предание о происхождении осетин. Родоначальником осетин является Ос-Багатар. У него было пять сыновей: Сидамон, Царазон, Кусагон, Агуз и Цахил. От них произошли роды Сидамоновых, Царазоновых, Кусагоновых, Агузовых и Цахиловых... сохранилась следующая характеристика трех из этих родов: многочисленность Сидамоновых, воинственность Агузовых, слава Кусагоновых... Род Сидамона распространился по всей стране (Ванеев. Народное предание о происхождении осетин. Сталинир, 1956, стр. 3, 6). Существует грузинское предание, что во времена императора Юстиниана три царевича из фамилии Сидамон переселились из Сев. Кавказа в Грузию (Вс. Миллер. ОЭ I 11—12, со ссылкой на Brosset). Имя встречается и в нартовском эпосе осетин: Narty Byceǵy fyrt Sidæmon сын Нарта Бицега Сидамон Sidæmon, son of Nart Biceg . The following legend about the origin of Ossetians was spread in Ossetia. The ancestor of the Ossetians is Os-Bæǧatyr. He had five sons: , Tsærazon, Qusægon, Aguz and Tsakhil. From them came the Sidæmontæ, Tsærazontæ, Qusægontæ, Aguztæ and Tsakhiltæ families… the following characteristics of three of these families have been preserved: the multiplicity of the Sidæmontæ, the militancy of the Aguztæ, the glory of the Qusægontæ… 's family spread all over the country (Vaneev. Narodnoe predanie o proisxoždenii osetin [Folk legend about the origin of the Ossetians]. Stalinir, 1956, pp. 3, 6). There is a Georgian legend that during the time of the Emperor Justinian, three princes from the Sidæmon family migrated from the North Caucasus to Georgia (Ws. Miller. OE I 11—12, with the reference to ). The name The name is also found in the Nart epic of Ossetians: Narty Byceǵy fyrt Sidæmon Sidæmon, son of Nart Biceg dæ kad Sidæmony kadæn fæwæd да будет твоя слава (подобна) славе Сидамона may your glory be like the glory of Sidæmon II 330 Sidæmon, Qūsæg æmæ Æǧ˳yza wydysty ævsymærtæ. Bīræ fæšardysty æmæ waryn ærymysydysty. Wydīs syn warinag syǧzærīn kard, syǧzærīn tyn æmæ syǧzærīn purti. Bajwærstoj, æmæ tyn fæšīs Sidæmony, kard fæšīs Æǧ˳yzajy, purti Qūsæǵy. Aftæmæj tyn k˳yd darǧ wyd, aftæ Sidæmony myggag adarǧ æmæ bæstæ bašaxsta. Æǧ˳yzajy kard fæšīs, æmæ æxsar ūj myggagæn bazzad. Purti Qūsæǵy fæšīs, æmæ kad ūj myggagæn bazzad Сидамон, Кусаг и Агуза были братья. Много прожили и надумали разделиться. Дележу подлежали золотой меч, золотая ткань и золотой шар (мяч). Разделились, и ткань досталась Сидамону, меч достался Агуза, шар Кусагу. И вот как длинна была ткань, так распространился (удлинился) род Сидамона и занял (всю) страну. Агуза достался меч, и военная доблесть осталась за его родом. Шар достался Кусагу, и слава осталась за его родом Sidæmon, Qusæg and Æguza were brothers. They have lived a lot and decided to devide their belongings. The golden sword, the golden cloth and the golden orb were to be divided. They separated, and the cloth went to Sidamon, the sword went to Aguz, the ball to Qusæg. And that is how long the cloth was, so the family of Sidæmon spread (lengthened) and occupied (the whole) country. Æguza got a sword, and military valor remained with his family. Qusæg got the ball, and the glory remained for his family II 150 Легко видеть, что распределение сокровищ между тремя братьями отвечает трем социальным функциям в понимании Dumezil'я (L'idéologie tripartie des Indo-européens. Bruxelles, 1958; см. и другие его работы): шар (держава) символизирует верховную власть, меч — военную активность, ткань — богатство. Сидамон, стало быть, представляет третью функцию. It is easy to see that the distribution of treasures among the three brothers corresponds to three social functions, according to Dumézil (L'idéologie tripartie des Indo-européens. Bruxelles, 1958; see also his other works): the orb (globus cruciger ) symbolizes the supreme power, the sword — military activity, the fabric — wealth. Sidæmon, therefore, represents the third function. nyfsxast, æxsarǵyn adæm wydysty Sidæmontæ отважные, храбрые люди были Сидамоновы The Sidæmonovs were brave, couragious people 1971 V 38 Группа sp закономерно дает в осетинском fs: aspa- лошадьос. æfsæ кобыла. Но если группа sp стоит в начале слова, то тут возможны два варианта. Либо и в этом случае sp дает fs, — но тогда впереди возникает протетический гласный æ: spāda- войскоос. . Либо оказавшийся в начальном положении фрикатив f не защищен протетическим гласным, — тогда он отпадает, и мы получаем соответствие sp- s-: spiš- вошьос. sistæ, sfiǰau- ( sphiǰau-) ягодицыос. siʒæ. Этот последний вариант развития начальной группы sp- имел место в ос. , восходящем, стало быть, закономерно к Spitāmān- ср. Spitāmān, Spitāma- патронимическое имя Зороастра. Ср. также Σπιταμᾶς зять мидийского царя Астиага (Ктесий. Pers. 2) Σπιταμένης предводитель согдийской конницы в войне против Александра Македонского (Арриан). Среди сарматских имён из Южной России засвидетельствовано Σπιθάμης (Фанагория, IV в. до н. э., см.: Корпус № 1066). Ос. (в отличие от Spitāmān) никак не связано с авестийской традицией: скифо-сарматские племена остались чужды зороастризму ( 1956 XXIV 1 51). В связи с этим Spitama как скифо-авестийская изоглосса приобретает особый интерес. Другой такой изоглоссой является Φλιανος (Ольвия) || Fryāna-. Фриана принадлежал, по Авесте, к турскому, т. е. скифскому роду, и наличие этого же имени в далекой Ольвии, но тоже на скифской почве вполне понятно. Не говорит ли совпадение имен Spitama- || Σπιθάμης || ос. об этнической близости рода Зороастра к скифо-сакским племенам? Такую возможность нельзя считать исключенной. Из всех имен, которые выше перечислены, только Σπιθάμης и ос. можно с уверенностью прикрепить к определенной этнической среде — скифо-сарматской. Из какого иранского племени происходил Спитамид Зороастр, мы не знаем. Известный в истории Александра Македонского Спитамен, хотя и возглавлял согдийцев, сам мог быть саком, так как саки вместе с согдийцами воевали против Александра. Что касается Спитамы, за которого, по Ктесию, выдал свою дочь мидийский царь Астиаг, то весь этот рассказ мог быть сочинен самим Ктесием, а имя Спитама он мог взять из инвентаря зороастрийских имен, употребительных в его время среди персов и мидийцев (о сомнительной историчности рассказа Ктесия см.: Henning. Zoroaster. London, 1951, стр. 26—28). Но если даже поверить в достоверность рассказа Ктесия, его Спитама не обязательно был мидийцем. В VII в. до н. э. в Мидию вторглись скифы и долго там хозяйничали (Дьяконов. История Мидии. М.—Л., 1956, стр. 242—254, 286—292). Не исключено, что Спитама, если он вообще существовал, был какой-нибудь знатный скиф, за которого выдал свою дочь Астиаг, как до него ассирийский царь Асархаддон выдал свою дочь за скифского вождя Партатуя (Дьяконов. История Мидии. М.—Л., 1956, стр. 272 сл.). Как бы то ни было, говоря об этнической принадлежности рода Спитамы, из которого происходил Зороастр, следует иметь в поле зрения осетинский эпоним и Σπιθάμης; как два случая, этническая отнесенность которых не вызывает сомнений.По зороастрийской традиции, род Спитамы происходил из области Rāk (Arāk) (см.: Klima 1958 XXVI 4 607, прим. 6). Отождествление Rāk с мидийской областью Raɣa ( Ray) является ошибкой или сознательной фальсификацией мидийских зороастрийских ученых. Rāk соответствует птолемеевскому Ῥᾶ и скорее всего является названием Волги. — Этимология рассматриваемых имен прозрачна. В основе лежит spita-, spaita- светлый, белый: sapēd, safēd, spita-, spiti-, spaeta-, śveta-, śvitna-, svĕ, свет. Имя Spitāma- образовано от spita- с помощью форманта -ma-, как Aršāma- от aršan-.Видеть в Spitāma- и Aršāma- сложные слова, как это делают Justi (310), Kent (Old Persian. New Haven, 1953, стр. 171), BrandensteinМayrhofer (Handbuch des Altpersischen. Wiesbaden, 1964, стр. 106), Lommel 54, стр. 169 сл.)), Duchesne-Guillemin (Les composés de L'Avesta. LiègeParis, 1936, стр. 165), мы не имеем оснований. Формы Σπιταμένης, Spitāmān, ос. стоят формально в одном ряду: они образованы от Spitama- с помощью патронимического суффикса -ana- ( -ān, -on). Долгота ā в Spitāma- вряд ли имеет этимологическое значение. Авеста дает формы и с долгим и с кратким a (см.: Hoffmann, Studia... Pagliaro oblata. Roma, 1969, стр. 25). Ос. предполагает краткий а. Наряду с производными именами Spitama-, Spitamāna могло существовать и простое имя Spita- со значением светлый, Lucius. В осетинском оно звучало бы Sidæ. Такое имя и в самом деле известно у осетин (см.: Коста, Собр. соч., т. I, М. — Л., 1939, стр. 237—238); ср. Spiti-. Имя в форме Zidmon бытовало у венгерских алан (ясов) еще в XVI в. (Fеkеtе, Acta Orient. Acad. Scient. Hung. 1960 XI 122, 123). — Из осетинской фамилии Сидамоновых происходили князья (эриставы) Арагвского ущелья: груз. Sidamon-eristavi (Акты Кавк. археогр. комиссии VII 348, 375. — Баратов. История Грузии, вып. II. 1871, стр. 47. — XXII 22. — Сб. сведений о кавк. горцах V 1 3—9.— Сов. этнография 1934 III 92—93, 101). Они играли крупную роль в истории Грузии и неоднократно упоминаются в хрониках. Возвышение их относится ко второй половине XVI в. В это время некий аznauri (дворянин) овладел сперва крепостью Ванати на левом берегу Малой Лиахвы, а затем областями Базалети и Мтиулети по Арагве. The aznauri belonged to the Sidamoni family — one of the several noble Os clans, who had penetrated and settled on lands south of the main chain of the Caucasus after the final destruction of the Alanic kingdom by the Mongols in the second quarter of the thirteenth century (Allen. Russian Embassies to the Georgian Kings 1589—1605, I. Cambridge, 1970, стр. 312, — со ссылкой на: Brosset. Histoire de la Géorgie, vol. II 1. SPb., 1851, стр. 48). 1956 XXIV 51; История иранского государства и культуры. М., 1971, стр. 271—276. The group sp regularly represents fs in Ossetic: aspa- horseOssetic æfsæ mare. But if the group sp is in the beginning of the word, then there are two possible options. Either in this case sp becomes fs, — but then a prosthetic vowel æ appears before: spāda- armyOssetic . Or a fricative f in the initial position does not have a prosthetic vowel before, — then it is lost, and we have correspondance sp- s-: spiš- louseOssetic sistæ, sfiǰau- ( sphiǰau-) buttocksOssetic siʒæ. This latter option of the development of the initial group sp- took place in Ossetic , that we could therefore trace back to Spitāmān- cf. Spitāmān, Spitāma- patronymic name of Zoroaster. Cf. also Σπιταμᾶς son-in-law of the Median king Astyages (Ctesias Pers. 2) Σπιταμένης the leader of the Sogdian cavalry in the war against Alexander the Great ( Arrian of Nicomedia ). Among the Sarmatian names from Southern Russia there are attested Σπιθάμης (Phanagoria, IV BC, see: № 1066). Ossetic (as opposed to Spitāmān) is not connected with the Avestan tradition: the Scythian-Sarmatian tribes remained alien to Zoroastrianism ( 1956 XXIV 1 51). Therefore, Spitama acquires special interest as a Scythian-Avestan isogloss. Another such isogloss is Φλιανος (Pontic Olbia) || Fryāna-. Friana belonged, according to the Avesta, to the Turian, i.e. Scythian family, and the presence of the same name in distant Olbia, but also in Scythian language is quite understandable. Does the coincidence of the names Spitama- || Σπιθάμης || Ossetic indicate the ethnic proximity of the Zoroaster family to the Scythian-Saka tribes? This possibility cannot be considered excluded. Of all the names listed above, only Σπιθάμης and Ossetic can be confidently referred to a certain ethnic environment — the Scythian-Sarmatian. We do not know which Iranian tribe Spitamid Zoroaster came from. Although Spitamenes, famous in the history of Alexander the Great, led the Sogdians, he could himself be a Saka, since the Saks together with the Sogdians fought against Alexander. As for Spitamenes, to whom, according to Ctesias, the Median king Astyages married his daughter, this whole story could have been composed by Ctesias himself, and he could take the name Spitamenes from the inventory of Zoroastrian names used in his time among the Persians and the Medes (see Henning. Zoroaster. London, 1951, pp. 26—28 about the doubtful historicity of Ctesias' story). But even if we believe in the authenticity of the story of Ctesias, his Spitamenes was not necessarily a Mede. In VII BC the Scythians invaded the Media and ruled there for a long time (Diakonoff. Istorija Midii [The History of Media]. Moscow — Leningrad, 1956, pp. 242—254, 286—292). It is possible that Spitama, if he existed at all, was some noble Scythian, to whom Astyages married his daughter, as well as before him the Assyrian king Esarhaddon married his daughter to the Scythian leader Bartatua (Diankonoff. Istorija Midii [The History of Media]. Moscow — Leningrad, 1956, pp. 272 ff.). Anyway, speaking about the ethnicity of the Spitamenes clan, from which Zoroaster came, one should keep in mind the Ossetic eponym and Σπιθάμης; as two cases, the ethnic attribution of which is beyond doubt.According to the Zoroastrian tradition, the Spitamenes family originated from the region Rāk (Arāk) (see: Klima 1958 XXVI 4 607, fn. 6). The identification of Rāk with the Median region Raɣa ( Ray) is a mistake or a deliberate falsification of the Median Zoroastrian scholars. Rāk corresponds to Ptolemian Ῥᾶ and most likely is the name of the Volga. — The etymology of the names in question is transparent. It is based on spita-, spaita- light (adj.), white: sapēd, safēd, spita-, spiti-, spaeta-, śveta-, śvitna-, svĕ, svet. The name Spitāma- is derived from spita- with the formant -ma-, as Aršāma- from aršan-.There is no reason to see Spitāma- and Aršāma- as compounds, according to Justi (310), Kent (Old Persian. New Haven, 1953, p. 171), BrandensteinMayrhofer (Handbuch des Altpersischen. Wiesbaden, 1964, p. 106), Lommel ( 54, p. 169 pp.), Duchesne-Guillemin (Les composés de L'Avesta. LiègeParis, 1936, p. 165). The forms Σπιταμένης, Spitāmān, Ossetic are formally in the same row: they are derived from Spitama- using a patronymic suffix -ana- ( -ān, -on). The length of ā in Spitāma- is unlikely to have etymological significance. There are forms with both long and short a in the Avesta (see: Hoffmann, Studia... Pagliaro oblata. Roma, 1969, p. 25). Ossetic assumes a short a. Along with derived names Spitama-, Spitamāna there could be a simple name Spita- with the meaning light, Lucius. In Ossetic it would sound like Sidæ. Such a name is indeed known among Ossetians (see: Kosta, Collected works vol. I, Moscow — Leningrad, 1939, pp. 237—238); cf. Spiti-. The name in the form Zidmon used to be among the Hungarian Alans (Yass) back in the XVI century. (Fekete, Acta Orient. Acad. Scient. Hung. 1960 XI 122, 123). — The princes (eristavis) of the Aragva Gorge came from the Ossetic family of Sidamontæ: Sidamon-eristavi (Akty Kavkazskoj arxeografičeskoj komissii [Acts of the Caucasian Archeographic Commission] VII 348, 375. — Baratov. Istorija Gruzii [History of Georgia], issue II. 1871, p. 47. — XXII 22. — Sbornik svedenij o kavkazskix gorcax [Collection of information about the Caucasian highlanders] V 1 3—9. — Sovetskaja ètnografija 1934 III 92—93, 101). They played a major role in the history of Georgia and are repeatedly mentioned in chronicles. Their elevation dates back to the second half of the XVI century . In this time some aznauri the (nobleman) first captured the fortress of Wanati on the left bank of the Little Liakhvi, and then the regions of Bazaleti and Mtiuleti along the Aragva. The aznauri belonged to the Sidamoni family — one of the several noble Os clans, who had penetrated and settled on lands south of the main chain of the Caucasus after the final destruction of the Alanic kingdom by the Mongols in the second quarter of the thirteenth century (Allen. Russian Embassies to the Georgian Kings 1589—1605, I. Cambridge, 1970, p. 312, — with reference to: Brosset. Histoire de la Géorgie, vol. II 1. SPb., 1851, p. 48). 1956 XXIV 51; Istorija iranskogo gosudarstva I kulʼtury [History of the Iranian state and culture]. Moscow, 1971, pp. 271—276.