Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Wærxæg</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
Wærxæg
имя родоначальника эпических героев Нартов, точнее — главной фамилии (Æ)xsærtæggatæ (А)хсартаговых, отец близнецов (А)хсара и (А)хсартага name of the forefather of the epic heroes Narts, more precisely of a principal surname (Æ)xsærtæggatæ (Æ)khsærtægovs, the father of the twins (Æ)khsær and (Æ)khsærtæg Nartæn sæ xīstær Wærxæg wydīs; Wærxægæn rajg˳yrdīs dywwæ læppūjy, fazzættæ старший из Нартов был Вархаг; у Вархага родились два мальчика, близнецы the eldest of Narts was Wærxæg; he fathered two boys, the twins 3 (Nartæ) k˳yvd kænync Wærxægtæm (Нарты) пируют в (доме) Вархаговых (Narts) are feasting in (the house of) Wærxægovs I 150 Narti æmbes xaj mulkæj dær æma adæmæj dær adtæncæ Wærxægi половина Нартов, (имея в виду) и богатство и людей, принадлежала Вархагу the half of the Narts, (considering) the wealth as well as the people, belonged to Wærxæg II 75 syrdagūr cydysty Wærxægæn jæ fyrttæ Æxsar æmæ ’Xsærtæg nærton в поисках дичи ходили сыновья Вархага, (А)хсар и (А)хсартаг нартовские in search of prey Ækhsær and Ækhsærtæg of the Narts, the sons of Wærxæg, were wandering 40 Восходит к warkaka- от warka- волк; см. wærg. Имя образовано от wærx волк, как, скажем, имя K˳yʒæg от k˳yʒ собака. Простая форма Wærx отражена в Wərəxwəżə старый Wərəxw (из песни, записанной К. Ермоленкоиз песни, записанной К. Ермоленко). Это же слово с другим формантом распознается в имени бога-кузнеца Kurd-Alæ-Wærgon; см. . Легенды о близнецах Ахсаре и Ахсартаге и о Ромуле и Реме — два варианта одного и того же тотемического в генезисе мифа. В прототипе мифа речь шла о происхождении племени от волка (тотемизм в первоначальном, чистом виде). В дальнейшем имела место рационализация мифа в двух направлениях. В осетинском родоначальник-волк превратился в человека по имени Волк. На римской почве близнецы родились от человеческой пары, но вскормлены волчицей. Тотемический культ волка также подвергся преобразованию в культ бога огня и кузнечного дела: ос. , Volcānus. Совершенно так же древнеиндийские Ашвины (Aṡvinai), первоначально боги-кони, были переосмыслены в богатых конями богов. О культе волка у индоевропейских народов см.: Вяч. Иванов, ИАН (сер. лит. и яз.) 1975 V 399—408. — О тотемической роли волка и оленя у саков-скифов см.: Jettmar, Iranica Antiqua, 1966, v. 6. — Волк как личное имя или в составе таких имен также обычно. Ср., например, Λύχος сын афинского царя Пандиона, мифический родоначальник ликийцев. В Словаре древнерусских личных собственных имен H. М. Тупикова около 40 Волков. 1935 V 74; 88—90. Goes back to warkaka- from warka- wolf; see wærg. The name is derived from wærx wolf, as, say, the name K˳yʒæg from k˳yʒ dog. The simple form Wærx is reflected in Wərəxwəżə old Wərəxw (из песни, записанной К. Ермоленкоfrom the song written by K. Ermolenko). The same word with the other formant is recognized in the name of the god-smith Kurd-Alæ-Wærgon; see . The legends about the twins Æxsær and Akhsærtæg and about Romulus and Remus are two variants of the same, totemic in its genesis, myth. In the prototype of the myth it was about the origin of the tribe from a wolf (totemism in its original, pure form). Further the rationalization of the myth in two directions took place. In Ossetic, wolf the forefather turned into the man named Wolf. On the roman basis, the twins were born from the human pair, but were nurtured by the she-wolf. The totemic cult of wolf also was transformed into the cult of the god of fire and blacksmithing: Ossetic , Volcānus. Exactly the same way Old Indian Ashvins (Aṡvinai), originally divinities-horses, were reinterpreted as deities rich with horses. About cult of wolf among Indo-European peoples see: Vjač. Ivanov, IAN (serija literatury i jazyka) 1975 V 399—408. — About totemic role of wolf and deer among the Sakas-Scythes see: Jettmar, Iranica Antiqua, 1966, v. 6. — Wolf as a personal name or as a part of these names is also usual. Cf., for example, Λύχος the son of the Athenian king Pandion, the mythical ancestor of the Lycians. In Slovar' drevnerusskix ličnyx sobstvennyx imen [<q rendition="#rend_doublequotes">The dictionary of Old Russian personal names</q>] of N. M. Tupikov there are about 40 Wolves. 1935 V 74; 88—90.