Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia
Sinitsyna and Vadim Dyachkov.
Абаев, Василий Иванович.
Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т.
I. A–Kʼ. М.–Л.:
Наука, 1958. С. ??–??.font-variant: italic;font-variant: small-caps;quotes: "‘" "’";quotes: "«" "»";волшебный самоцветmagic gemчудесная бусинкаmiraculous beadталисманmascot; обеспечивает своему обладателю исполнение
всех его желаний; владеют им змеи, у которых его очень трудно добыть;
хранится как фамильная драгоценность (см.: 11—12); guarantee its owner the fulfillment of all
his desires; it is owned by snakes, from which it is very difficult to get
it; it is kept as a heirloom (see: 11—12)Буквально „бусинка чего-попросишь“ ( ‘бусинка’, ‘самоцвет’, ‘что’, kūraj 2-е лицо ед. ч. сослаг. накл. от
глагола ‘просить’); ср. по типу
образования , , , . Вера в существование подобных
камней-талисманов отмечена у многих народов, в том числе у соседящих с осетинами
кавказских народов. У грузин этот чудесный камень называется natʼvris tvali, т. е. „самоцвет желания“, а также (по
) xvito. „Камень, по народному поверью, находится во рту
змеи; иногда он выпадает у нее на землю; кто увидит этот камень, — чего бы он ни
пожелал — все сбудется“ ().
Н.Я. Марр упоминает „армянские и
грузинские сказки о драконе вишапе, роняющем из пасти драгоценный, приносящий
счастье владельцам его, камень“ (Н. Я. Марр и Я. И.
СмирновВишапы. 1931, стр.
75).It is literally “bead what-you ask” ( ‘bead’, ‘gem’,
‘what’, kūraj 2sg form of the verb
‘ask’ in the conjunctive mood); cf. by the type of formation , , , . Believing in the existence of such mascot stones was noted among many
peoples, including Caucasian peoples neighboring with the Ossetic people. The
Georgians call this wonderful stone natʼvris tvali, i.e. “gem of desire”, and also (according
to ) xvito. “The stone, according to popular belief, is in the
mouth of a snake; sometimes it falls off on the ground; whoever sees this stone,
— whatever he wishes — everything will come true” (). N.Ya. Marr
mentions “Armenian and Georgian tales about the dragon vishap, dropping from
its mouth a precious stone which brings happiness to its owners”
(N.Ya. Marr and Ya. I. SmirnovVishapy. 1931. p. 75).