Abaev Dictionary: entry <w>ælūton</w>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "" ""; quotes: "«" "»";
ælūton
ilætonæluton
дает значение: gives the meaning: сказочная пища, утоляющая голод навсегда magical food satisfying hunger forever ; в наших материалах имеются, однако, более конкретные объяснения слова æluton, записанные со слов сказителей: ; in our data, however, there are more specific explanations of the word æluton recorded from the storytellers: 1) пиво особой варки specially brewed beer 2) густое пиво thick beer 3) пиво, в котором выварены курдюки или мясо beer in which tail fat or meat has been boiled Значение пиво подтверждается и некоторыми опубликованными текстами из нартовского эпоса: The meaning beer is also confirmed by some published texts from the Nart epics: bægænij sinon æluton funxæj æræværuncæ сосуд с пивом, сваренным (на манер) ælutоn, они ставят they put out a vessel with beer brewed (in the manner of) æluton 62 ilætoni kʼoppa чаша, (наполненная) ilæton’ом cup filled with ilæton Песнь о Сари-Асланбеге. Song of Sari-Aslanbeg. II 127 . Приведенные материалы дают основание думать, что аеlūtоn есть старое название пива или, может быть, название пива, сваренного по какому-то старому, утраченному ныне способу. Современное название пива, bægænybægæni, обозначало, по-видимому, более низкосортный напиток, который вытеснил более высококачественный и изысканный. Однако, по утверждению некоторых престарелых осетин, ælūton еще варился на их памяти наряду с bægæny, причем главная особенность ælūton’a заключалась, по их словам, в том, что в нем вываривались овечьи курдюки или даже целые бараньи туши. Таким образом, ælūton существовал рядом с обычным пивом, как у англичан ale эль существует рядом с обыкновенным пивом (beer). . The above materials give reason to assume that ælūton is the old name of beer or, perhaps, the name of beer brewed in some ancient way that is now forgotten. The modern name for beer, bægænybægæni, apparently meant a lower-grade drink, which supplanted a higher-quality and more refined one. However some elderly Ossetians can still recall ælūton being brewed during their days along with bægæny, and the main feature of ælūton was that, according to them, sheep’s tail fat or even whole lamb carcasses were boiled in it. Thus, ælūton existed alongside regular beer, as the English ale coexists with ordinary beer Предположение, что ælūtоn есть пиво, получает полное лингвистическое подтверждение. Отбрасывая суффиксальное -on, получаем ælut, т. е. хорошо известную основу северноевропейских названий пива и притом в ее идеальном, восстанавливаемом виде; ср. ealu, ealuđ, ale, ӧl, olŭ, alu, alūs, olut. Исходной формой для всех этих вариантов было alut, alud, хорошо сохранившееся в осетинском. Первоначальное значение этой основы было, может быть, горький ( I 142); ср. alumen квасцы (ср. по семантике квасквасцы). Ос. ælūton трудно относить за счет иранского наследия, как по отсутствию арийских соответствий, так и по звуковому облику (необычно l перед u). Всего вероятнее, оно заимствовано из германского. Хотя готское alut пиво не засвидетельствовано, ничто не препятствует предполагать его существование. Скифское собственное имя из Ольвии Ἀλούταγος ( I 53) значило, вероятно, не что иное как пивовар, как Σάναγος могло значить винодел ( sæn вино); ср. по способу образования æxsyræg растение, дающее молоко, от æxsyr молоко. ludi пиво (в рачинском говоре aludi) — заимствовано из осетинского (из простой формы ælut, еще не осложненной суффиксом -on, ср. выше Ἀλούταγος); начальное æ уже на осетинской почве подвержено сильной редукции, в некоторых говорах сводящей его на нет; озвончение td могло произойти на грузинской почве (ср. abazi из abasi и др.). Пивоварение не получило широкого распространения среди кавказских народов. Из грузинских племен оно развито только у тех, кто соседит с осетинами: пшавов, хевсуров, мтиульцев, мохевцев. Роль пива в быту осетин, обязательность его изготовления при всяких общественных торжествах и праздниках, а также на свадьбах, поминках и пр., наконец способы и навыки его изготовления, древность связанного с пивоварением инвентаря (см. cæǵǵīnag пивной котел) — все это говорит о давней и устойчивой национальной традиции в этой области. В осетинском (нартовском) эпосе пиво занимает такое же место, как в Калевале. И там и тут этому напитку посвящены особые песни, причем появление его относится к мифическим временам. В нартовском эпосе честь изобретения пива приписывается знаменитой героине Шатане. Вее это позволяет видеть в ælūton старый аланский напиток. Спиртные напитки получают нередко название по имени изготовляющих их народов: русская, английская и т. п. С этой точки зрения представляет интерес русское слово из офенского языка (твер., влд., кстр., — I 25)аланя пиво, аланный пивной. Нельзя ли видеть здесь название народа алан, по имени которых соседи обозначали напиток, который для них ассоциировался с этим народом? Другим излюбленным напитком алан был, по-видимому, . Ср. , , , . 338—347. The assumption that ælūton is a kind of beer can be confirmed linguistically. Discarding the suffix -on gives us ælut, i.e. the well-known stem of the North European names of beer, and that, moreover, in its ideal, reconstructed form; cf. eatu, ealud , ale, ӧl, olŭ, alu, alūs, olut. The initial form of all these variants was alut, alud, which is well-preserved in Ossetic. The original meaning of this stem was probably bitter ( I 142); cf. alumen alum (cf. a semantic parallel in Russian kvas a fermented drinkkvascy alumen). The Ossetic word ælūton can hardly be explained as an Iranian inheritance, both due to the lack of Indo-Iranian correspondences and the phonetic form (l before u is unusual). Most probably it is a loanword from Germanic. Although Gothic alut beer is not attested, nothing prevents us from assuming its existence. The Scythian proper name from Olvia Ἀλούταγος ( I 53) probably meant nothing else but brewer, like Σάναγος could mean winemaker (Ossetic sæn wine); cf. by derivation æxsyræg milk producing plant, from æxsyr milk. ludi beer (aludi in the Rachian dialect) was borrowed from Ossetic (from the simple stem ælut without the suffix -on, see above Ἀλούταγος); the initial æ even in Ossetic is subject to strong reduction, in some dialects to complete loss; the voicing td could have occurred in Georgian (cf. abazi from abasi etc.). Brewing is not widespread among the Caucasian peoples. Among the Georgian tribes, it has developed only in those which are neighbours to the Ossetians: Pshavs, Khevsurs, Mtiulians, Mokhevians. The role of beer in the life of the Ossetians, the obligatory nature of its production at all public celebrations and holidays, as well as at weddings, commemorations, etc., finally, the methods and skills of its manufacture, the antiquity of the brewing inventory (see cæǵǵīnag beer cauldron) — all this confirms the long and stable national tradition in this area. In the Ossetian (Nart) epics, beer occupies the same place as in the Kalevala. In both epic traditions special songs are dedicated to this drink, and its appearance dates back to mythical times. In the Nart epics, the honour of inventing beer is attributed to the famous hero woman Satana. All this allows one to see in ælūton an old Alanian drink. Alcohol drinks are often named after the peoples who make them: Russian (vodka), English (ale), etc. From this point of view, the Russian words from the language of roving traders (Tver, Vladimir, Kostroma - I 25) alanja beer, alannyj one associated with beer. Is it possible to see here the name of the Alan people, used by their neighbours to identify the drink that they associated with this people? Another favourite drink of the Alans was apparently . Cf. , , , . 338—347.