Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Asy</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
Asy
Asi Assi
Балкария Balkaria балкарцы Balkars
asiag asiag ældar Ajdæboly fyrt Sawloxæn Aslænbeg jæ ræǧaw atardta Асланбег угнал табун балкарского князя Шавлоха Айдаболова Aslænbeg stole a herd of the Balkar prince Shawlokh son of Aydæbol из песни об Асланбеге сыне Бата from a song about Aslænbeg, son of Bat
æsson
балкарец a Balkar балкарский Balkar (adj.)
. Одно из самоназваний осетинского племени в прошлом, перенесенное впоследствии на новых насельников той же территории. Известно, что территория позднейшей Балкарии была занята в прошлом (до XIII—XIV вв.) осетиноязычным населением. Принадлежавшее этому населению наименование as удержалось и после того, как язык был тюркизован (Вс. Миллер. ОЭ III 7, 106. — I 89). Что as не связано с позднейшим тюркоязычным населением Балкарии, подтверждается и тем, что в этнической номенклатуре самих балкарцев этот термин отсутствует.Характерно также в этом плане, что старый иранский десятичный счет, сохранившийся кое-где среди пастухов Дигории и Балкарии, дигорцами зовется æsson nimæʒæ, т. е. асским счетом ( 282). Под названием as известен был в средние века тот же северокавказский народ, который обычно зовется аланами и с которым преемственно связаны современные осетины (Вс. Миллер. ОЭ III 39—66).Абхазы называют весь Северный Кавказ Aś (Лопатинский, XII 4). Этнический термин у Ибн-Руста Ruxs-As (удачно исправлено из Duxs-As Минорским: Hudud al-Alam, стр. 445, прим. 5) означает Светлые Асы и представляет хорошую параллель к Ῥοξολανοί Светлые Аланы (cp. Vernadsky, Südost-Forschungen 1956 XV 170). Название As-tarxan (Астрахань) также заключает, по-видимому, название as и tarxan титул; речь шла, возможно, о ставке асского военачальника (Vernadsky, For R. Jakobson, 1956, стр. 591). Под названием as аланы выступают особенно часто после монгольского нашествия как в восточных ( ʼās, asu), так и в некоторых западных источниках (Плано Карпини, Рубруквис, Иосафат Барбаро). Плано Карпини (1245 г.) говорит об аланах-асах как об одном народе (Alani sive Assi). Иосафат Барбаро (XV в.) пишет: Алания заимствовала свое имя от народа аланского, называвшего себя на своем языке Ас (Семенов. Библ. иностр. писателей о России, отд. I, т. I, стр. 6). Неотделимо от этого термина также название народа ясов в русских летописях (Вс. Миллер. ОЭ III 7, 65—71). В армянской географии, приписываемой Моисею Хоренскому (около VII в. н. э.), при перечислении народов Сарматии упоминаются рядом народы Дигор и Аштигор; последнее название составлено, очевидно, из as и digor. H. Sköld (Oss.) 73 сл. высказывает предположение, что асы и аланы составляли две ветви одного народа, асы — западную, а аланы — восточную . One of the endonyms of the Ossetians in the past, which was afterwards transferred to the new inhabitants of the same territory. It is known that the territory of Balkaria was previously (before the 13th–14th cc.) occupied by an Ossetic-speaking population. The name as belonging to this population survived even after the language had been Turkified (Ws. Miller. III 7, 106. — I 89). That as is not related to the later population of Balkaria is also confirmed by the lack of this term in the ethnic nomenclature of the Balkars themselves.It is also significant in this respect that the old Iranian decimal count system, preserved in certain places among the shepherds of Digoria and Balkaris, is called by the Digor æsson nimæʒæ, i.e. As count ( 282). The name as in the Middle Ages referred to the same people of the Northern Caucasus that is usually called the Alans and which is successively related to the modern Ossetians (Ws. Miller. III 39—66).The Abkhazians call the whole Northern CaucasusAś (Lopatinskij, XII 4). The ethnic term used by Ibn Rustah Ruxs-As (appropriately corrected from Duxs-As by Minorsky: Hudud al-Alam, p. 445, fn. 5) means the Bright As and represents a good parallel to Ῥοξολανοί the Bright Alans (cf. Vernadsky, Südost-Forschungen 1956 XV 170). The name As-tarxan (Astrakhan) also apparently includes the name as и tarxan a title; it possibly referred to the headquarters of the As military leader (Vernadsky, For R. Jakobson, 1956, p. 591). The use of as to refer to Alans becomes particularly frequent after the Mongol invasion both in the Eastern ( ʼās, asu), and in some Western sources (Plano Carpini, Rubruquis, Giosafat Barbaro). Plano Carpini (1245) speaks of the As-Alans as a single nation (Alani sive Assi). Giosafat Barbaro (15th c.) writes: The cuntrey of Alania is so called of the people Alani, which in their tonge they call As (Josafa Barbaro, Ambrogio Cotarini. Travels to Tana and Persia, translated from the Italian by William Thomas, clerk of the Council to Edward VI, London: Printed for the Hakluyt Society, 1873, p. 5). The name of the people called Yas (Jas) in the Russian manuscripts is also inseparable from this term (Ws. Miller. III 7, 65—71). In the Armenian Geography ascribed to Moses of Chorene (ca. 7th c. AD), when listing the peoples of Sarmatia there is a mention together of the peoples Digor and Aštigor; the latter name is obviously composed from as and digor. H. Sköld (Oss.) 73 f. puts forward the supposition that the As and the Alans comprised two branches of a single people; the As, the western, the Alans, the eastern Asyjy xoxmæ bakūvæm, wænyǵy ʒæbæx ūrdygæj k˳y cæwy помолимся горам Аси, оттуда идет лучшая (порода) тельцов let us pray to the mountains of Asi, from there comes the best (breed of) calves из старинной песниfrom an old song Donifars… Assimæ dær qærtuncæ донифарсцы и до Балкарии доходят (the people of) Donifars reach even up to Balkaria II 126 Происхождение самого термина as не ясно. Древность его подтверждается свидетельством Птолемея (V 9, 16: Ἀσαῖοι сарматское племя) и Страбона (V 9, 16: Ἄσιοι рядом с Τόχαροι!). Сопоставляется с āsu быстрый. Нет оснований возводить Asi к Arsi, вопреки Bailey ( XIII 135 сл., ср.: Altheim. Geschichte der lateinischen Sprache. 1951, стр. 1). Нельзя также связывать as с waφs, os- осетин, так как последнее восходит к ovs- (вопреки Marquart’y и Г. Вернадскому: Sur l’origine des Alains. Byzantion XVI 83).Вс. Миллер. ОЭ III 7, 38. — 33. — 157. — 1 сл. The origin of the term as is not clear. Its ancient character is confirmed by the testimony of Ptolemy (V 9, 16: Ἀσαῖοι a Sarmatian tribe) and Strabo (V 9, 16: Ἄσιοι alongside Τόχαροι!). Sometimes compared to āsu quick. There is no reason to trace Asi back to Arsi, contra Bailey ( XIII 135 сл., cf.: Altheim. Geschichte der lateinischen Sprache. 1951, p. 1). Neither can asbe connected to waφs, os- Ossetian, since the latter goes back to ovs- (contra Marquart and G. Vernadsky: Sur l’origine des Alains. Byzantion XVI 83).Ws. Miller. III 7, 38. — 33. — 157. — 1 ff.