Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.
В Осетии было распространено следующее предание о происхождении осетин. Родоначальником осетин является Ос-Багатар. У него было пять сыновей: Сидамон, Царазон, Кусагон, Агуз и Цахил. От них произошли роды Сидамоновых, Царазоновых, Кусагоновых, Агузовых и Цахиловых... сохранилась следующая характеристика трех из этих родов: многочисленность Сидамоновых, воинственность Агузовых, слава Кусагоновых... Род Сидамона распространился по всей стране(
Narty Byceǵy fyrtSidæmon
сын Нарта Бицега Сидамон
Sidæmon, son of Nart Biceg
The following legend about the origin of Ossetians was spread in Ossetia. The ancestor of the Ossetians is Os-Bæǧatyr. He had five sons:(, Tsærazon, Qusægon, Aguz and Tsakhil. From them came the Sidæmontæ, Tsærazontæ, Qusægontæ, Aguztæ and Tsakhiltæ families… the following characteristics of three of these families have been preserved: the multiplicity of the Sidæmontæ, the militancy of the Aguztæ, the glory of the Qusægontæ… 's family spread all over the country
Narty Byceǵy fyrtSidæmon
Sidæmon, son of Nart Biceg
dæ kad Sidæmony kadæn fæwæd
да будет твоя слава (подобна) славе Сидамона
may your glory be like the glory of Sidæmon
Sidæmon , Qūsæg æmæ Æǧ˳yza wydysty ævsymærtæ. Bīræ fæšardysty æmæ waryn ærymysydysty. Wydīs syn warinag syǧzærīn kard, syǧzærīn tyn æmæ syǧzærīn purti. Bajwærstoj, æmæ tyn fæšīsSidæmony , kard fæšīs Æǧ˳yzajy, purti Qūsæǵy. Aftæmæj tyn k˳yd darǧ wyd, aftæSidæmony myggag adarǧ æmæ bæstæ bašaxsta. Æǧ˳yzajy kard fæšīs, æmæ æxsar ūj myggagæn bazzad. Purti Qūsæǵy fæšīs, æmæ kad ūj myggagæn bazzad
Сидамон, Кусаг и Агуза были братья. Много прожили и надумали разделиться. Дележу подлежали золотой меч, золотая ткань и золотой шар (мяч). Разделились, и ткань досталась Сидамону, меч достался Агуза, шар Кусагу. И вот как длинна была ткань, так распространился (удлинился) род Сидамона и занял (всю) страну. Агуза достался меч, и военная доблесть осталась за его родом. Шар достался Кусагу, и слава осталась за его родом
Sidæmon, Qusæg and Æguza were brothers. They have lived a lot and decided to devide their belongings. The golden sword, the golden cloth and the golden orb were to be divided. They separated, and the cloth went to Sidamon, the sword went to Aguz, the ball to Qusæg. And that is how long the cloth was, so the family of Sidæmon spread (lengthened) and occupied (the whole) country. Æguza got a sword, and military valor remained with his family. Qusæg got the ball, and the glory remained for his family
держава) символизирует верховную власть, меч — военную активность, ткань — богатство. Сидамон, стало быть, представляет третью функцию.
) symbolizes the supreme power, the sword — military activity, the fabric — wealth. Sidæmon, therefore, represents the third function.globus cruciger
nyfsxast, æxsarǵyn adæm wydysty Sidæmontæ
отважные, храбрые люди были Сидамоновы
The Sidæmonovs were brave, couragious people
лошадь
кобыла. Но если группа
войско
вошь
ягодицы
турскому, т. е. скифскому роду, и наличие этого же имени в далекой Ольвии, но тоже на скифской почве вполне понятно. Не говорит ли совпадение имен
зороастрийскихимен, употребительных в его время среди персов и мидийцев (о сомнительной историчности рассказа Ктесия см.:
ученых.
светлый,
белый
светлый,
Lucius
The aznauri belonged to the Sidamoni family — one of the several noble Os clans, who had penetrated and settled on lands south of the main chain of the Caucasus after the final destruction of the Alanic kingdom by the Mongols in the second quarter of the thirteenth century(
horse
mare. But if the group
army
louse
buttocks
Turian, i.e. Scythian family, and the presence of the same name in distant Olbia, but also in Scythian language is quite understandable. Does the coincidence of the names
Zoroastriannames used in his time among the Persians and the Medes (see
scholars.
light (adj.),
white
light,
Lucius
The aznauri belonged to the Sidamoni family — one of the several noble Os clans, who had penetrated and settled on lands south of the main chain of the Caucasus after the final destruction of the Alanic kingdom by the Mongols in the second quarter of the thirteenth century(