Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.
усыпальница Софии
the Sofia’s tomb
x˳ycaw zædtæm ʒūry: acæūt æmæ jæ (Batraʒy)Sofiajy zæppaʒy baværūt
бог говорит ангелам: идите и положите его (Батрадза) в усыпальницу Софии
God says to the angels: go and put him (Batradz) in the tomb of Sophia
k˳y jæ axastojSofiajy zæppaʒmæ , wæd Batraʒ jæ kʼæxtæ saræzta zæppaʒmæ æmæ næ k˳ymdta
когда его понесли в усыпальницу Софии, Батрадз уперся ногами в усыпальницу и не давал (себя внести)
when he was carried to the tomb of Sofia, Batradz rested his feet on the tomb and did not let (to be brought in)
zædtæ axastoj MedinySofiajy zæppaʒmæ Batyraʒy
ангелы отнесли Батрадза в усыпальницу Софии в Медине
The angels carried Batradz to the tomb of Sophia in Medina
ærcydysty wælarvæj fædyl-fædyl: Wastyrǵi æmæ Æfsati īwmæ, Tūtyr æmæ Wacilla īwmæ, Sofia æmæ Ilia ta īwmæ
спустились с неба один за другим: Уастырджи и Афсати вместе, Тутыр иУацилла вместе, София и Илья тоже вместе
they descended from the sky one by one: Uruzmæg and Æfsati together, Tutyr and Wacilla together, Sofia and Ilya together too
усыпальницей Софиинадо понимать храм св. Софии в Константинополе — место паломничества алан после их христианизации в X в. В цикле Батраза отражена борьба между язычеством и христианством у алан. Языческий герой Батраз вступаёт в борьбу с христианским богом и его ангелами, но погибает в этой борьбе. Однако и после смерти он продолжает сопротивляться и долго не дает водворить свое тело в
усыпальницу Софии. Это сопротивление символизирует последние отчаянные усилия уходящего язычества удержаться и не капитулировать перед византийским христианством, олицетворением которого был храм св. Софии в Константинополе (
усыпальница Софиистала ассоциироваться с новым
святым местом— Мединой (см. выше).
the tomb of Sophiawe must understand the church of St. Sofia in Constantinople — a place of pilgrimage for the Alans after their Christianization in the 10th century. The Batraz cycle reflects the struggle between paganism and Christianity among the Alans. The pagan hero Batraz enters into a struggle with the Christian god and his angels, but perishes in this struggle. However, even after death, he continues to resist and does not allow his body to be placed in the Sofia’s tomb for a long time. This resistance symbolizes the last desperate efforts of the departing paganism to resist and not capitulate to Byzantine Christianity, the personification of which was the church of St. Sofia in Constantinople (
the Sofia’s tombbegan being associated with the new
holy place— Medina (see above).