Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">twal</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
twal
, обычно мн. ч. twaltæ название той части осетин, которая населяет верховья реки Ардон на северных склонах Центрального Кавказа, туальцы; отсюда был родом прославленный народный поэт Коста Хетагуров (Xetæggaty Kʼosta) , usually plural twaltæ the name of that part of the Ossetians that inhabits the upper reaches of the Ardon River on the northern slopes of the Central Caucasus, Tuals; famous folk poet Kosta Khetagurov was born here (Xetæggaty Kʼosta)
twallag
туальский Tualian туалец Tual person
Twalgom
Туальское ущелье Tual gorge
twallag pysyra
туальская крапива tual nettle (пользуется репутацией особенно жгучей) (has a reputation for being especially burning)
. От twaltæ следует отличать Urs-twaltæ белых туальцев: последние населяют южные склоны Центрального Кавказа в верховьях реки Лиахвы . One should distinguish Urs-twaltæ white Tual people from twaltæ: the latter inhabit the southern slopes of the Central Caucasus in the upper reaches of the Liakhva River Из dvali с оглушением начального d-, как в tyrysa знамя из droša, tarvaz косяк из darbaz и др. Этноним dvali в грузинской географической традиции прикреплен к той же территории, что ос. twal, а именно к верховьям Ардона южнее ущелья Kʼasara, включающим владения аулов Zæræmæg, Zǧīl, Nar, Zrūg [Царевич Вахушти. Описание царства грузинского (на груз. яз.). Тбилиси, 1941, стр. 107. — Названия двальских аулов Вахушти дает в форме Zramaga, Zǧele, Nara, Zrogo]. Нет сомнения, что dval ( dvali, dval-k) в древности было наименованием одной из местных, кавказских этнических групп, известных в Географии Птолемея (кн. V, гл. VIII, 17—25) как Οὔαλοι, у Плиния как Valli, на Tabula Peutingeriana как Divali (см.: 68–69. — Еремян. Расселение горских народов Кавказа по Птолемею и «Армянской географии» VII в. Труды VII междунар. конгресса антропол. и этногр. наук, т. VIII, 1970, стр. 405. — Гамрекели. Двалы и Двалетия в I–XV вв. н. э. Тбилиси, 1961). С приходом алан в Центральный Кавказ название, как это часто бывает, перешло к той их ветви, которая расселилась на территории древних двалов и смешалась с ними, так же как, скажем, название литовского племени прусов перешло на восточных немцев, а название кельтского племени бритов — на завоевателей англосаксов.Гамрекели (ор. cit.) совершенно прав, когда он считает dval коренным кавказским, а не импортированным этнонимом. Но явно несостоятельно его утверждение, что двалы существовали как особое племя до XV в. н. э. (см.: Гаглойти. Аланы и вопросы этногенеза осетин. Тбилиси, 1966, стр. 89–100). Грузинская летопись не упоминает народа двалов и знает только область Dvaleti (Kartlis cxovreba. Тбилиси, 1942, стр. 34, 42, 163). — Ср. другие локальные этнонимы осетин: , dygūrdigoræ. Ср. . From dvali with the deafening of the initial d-, as in tyrysa banner from droša, tarvaz cant from darbaz etc. The ethnonym dvali in the Georgian geographical tradition is attached to the same territory as Ossetic twal, namely, to the upper reaches of the Ardon south of the gorge Kʼasara, including the domains of auls Zæræmæg, Zǧīl, Nar, Zrūg [Prince Vakhushti. Description of the Kingdom of Georgia [in Georgian]. Tbilisi, 1941, p. 107. — the names of the Dvalian auls are given by Vakhushti in the form Zramaga, Zǧele, Nara, Zrogo]. There is no doubt that dval ( dvali, dval-k) in ancient times was the name of one of the local, Caucasian ethnic groups known in the Geograpgy of Ptolemy (book V, chapter VIII, 17—25) as Οὔαλοι, in Pliny’s works as Valli, in Tabula Peutingeriana as Divali (see: 68–69. — Yeremyan. Rasselenie gorskix narodov Kavkaza po Ptolemeju i <q rendition="#rend_doublequotes">Armjanskoj geografii</q> VII v. [The distribution of the mountain peoples of the Caucasus according to Ptolemy and the Armenian Geography of the 7th century]. Trudy VII meždunarodnogo kongressa antropologičeskix i ètnografičeskix nauk [Proceedings of the VII International Congress of Anthropological and Ethnographic Sciences], vol. VIII, 1970, p. 405. — Gamrekeli. Dvaly i Dvaletija v I–XV vv. n. è. [The Dvals and Dvaletia in the 1st–15th centuries AD] Tbilisi, 1961). With the arrival of the Alans in the Central Caucasus, the name, as often happens, passed to that branch of them that settled in the territory of the ancient Dvals and mixed with them, just as, say, the name of the Lithuanian tribe of the Prussians passed to the East Germans, and the name of the Celtic tribe of the Britons – on the conquerors of the Anglo-Saxons.Gamrekeli (op. cit.) is absolutely right when he considers dval to be a native Caucasian, and not an imported ethnonym. But his assertion that the Dvals existed as a separate tribe until the 15th century AD is clearly untenable (see: Gagloity. Alany i voprosy ètnogeneza osetin [The Alans and problems of ethnogenesis of Ossetians]. Tbilisi, 1966, p. 89–100). The Georgian chronicle does not mention the Dval people and only knows the Dvaleti area (Kartlis cxovreba. Tbilisi, 1942, p. 34, 42, 163). — Cf. other local ethnonyms of Ossetians: , dygūrdigoræ. Cf. .