Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">allon</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
allon
этнический термин, встречается только в сказках, в выражении, вкладываемом обычно в уста великана-людоеда: an ethnic term found only in fairy tales, in an expression usually put into the mouth of a cannibal giant (wæyug):
am allon-billōny smag cæwy
здесь пахнет аллон-биллоном it smells of an allon-billon here
. Так как по смыслу сказки речь идет о народности самого героя (в осетинских сказках — осетина, в русских людоед говорит о русском духе и т. д.), то позволительно думать, что в мы имеем одно из самоназваний осетин в прошлом. Что касается billon, то он представляет, всего вернее, искусственный ассонирующий вариант к allon (Reimwort), ср. alani-malani ( 193) . Since the logic of the fairy tale suggests that this refers to the ethnic identity of the hero himself (in Ossetian fairy tales it is na Ossetian, in Russian ones the ogre speaks of a Russian smell, etc.), one may suppose that in we are dealing with one of the autonyms of the Ossetians in the past. As for billon, it most likely represents a secondary alliterative variant of allon (Reimwort), cf. alani-malani ( 193) sæ īw ū allon, se ’nnæ ū billon один из них — аллон, другой — биллон one of them is an allon, the other is a billon 86 иногда allon встречается и самостоятельно, без billon: sometimes allon appears alone, without billon: …fælæ wæm allony smag cæwy III 82 Термин allon представляет безупречное с фонетической стороны осетинское оформление ā̆ryana арийский, ср. airyana, ārya-; переход r в l перед y закономерен для осетинского (Аndrеаs. Verhandlungen d. XIII Orient. Kongresses, стр. 103; см. также: I, стр. III), ср. dælæ, wælæ, и др.; двойное ll — результат ассимиляции (ryll), ср. (из Wac-Ilia), , и др.; allon предполагает с необходимостью более старую форму allan (переход a в o перед носовыми произошел относительно поздно, см.: 256), т. е. мы приходим к известному этническому термину алан ( Ἀλανοὶ, Alani), названию средневекового народа на Северном Кавказе, исторические связи которого с современными осетинами можно считать прочно установленными (см.: III 39—66.— Ю. Кулаковский Аланы…). В термин alani удержался до наших дней; он перенесен преемственно на новых насельников аланской территории, карачаевцев, и значит, кроме того, удалец, герой. Этот же этнический термин, воспринятый как социальный, отложился, возможно, в alæ князь. Без суффикса -on (← -an) элемент al (← arya) наличен, по-видимому, в названиях божеств Kurd-Al-WærgonKurdalægon бог-кузнец и Borxwar-Ali божество проса, а также в Ἀληξαρθος. Что касается ir осетины’, iron осетин, то они связываются с arya и Ираном по недоразумению. См. , а также , , . 245—247, 28, 48, 156, 214. The term allon represents a phonetically impeccable Ossetic rendition of ā̆ryana Aryan, cf. airyana, ārya-; transition r to l before y is regular for Ossetic (Аndrеаs. Verhandlungen d. XIII Orient. Kongresses, p. 103; see also: I, p. III), cf. dælæ, wælæ, etc.; the double ll is the result of assimilation (ryll), cf. (from Wac-Ilia), , etc.; allon necessarily entails the older form allan (the transition of a into o before nasals occurred relatively late, see: 256), in other words, we come to the well-known ethnic name for the Alans ( Ἀλανοὶ, Alani), the name of a medieval people in the North Caucasus, whose historical connections with modern Ossetians can be considered firmly established (see: III 39—66.— Ju. Kulakovskij. Alany…). In the term alani has been retained to this day; it was transferred successively to the new inhabitants of the Alan territory, the Karachay, and means, in addition, brave lad, hero. The same ethnic term, perceived as a social one, is possibly retained in alæ prince. Without the suffix -on (← -an) the element al (← arya) is apparently found in the names of deities: Kurd-Al-WærgonKurdalægon a blacksmith deity and Borxwar-Ali a deity of millet, and also in Ἀληξαρθος. As for ir the Ossetians, iron Ossetian, the connected of these terms with arya and Iran is the result of misunderstanding. See , and also , , . 245—247, 28, 48, 156, 214.