Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">pʼæzzy</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
pʼæzzy
pʼæzupʼæzzu
ночной кошмар nightmare ; мыслится как некое чудовище, которое, являясь к спящему, давит и душит его ; it is thought of as a kind of monster that, appearing to the sleeper, crushes and strangles him dyson myl pʼæzzy nybbadtī вчера ночью на меня насел pʼæzzy pʼæzzy attacked me last night pʼæzzy pʼæzzyjyl xūdy один pʼæzzy смеется над другим one pʼæzzy is laughing at the other поговоркаproverb 21 ævzæry nom yl ysbadtī pæzzyjaw репутация никудышного (человека) пристала к нему, как pʼæzzy the reputation of a worthless (person) stuck to him like pʼæzzy 105 Вс. Миллер (Gr. 8) считает угро-финским заимствованием и сопоставляет с зырянским (коми) pazịź колдун. Sköld (Oss. 9) и (Commentationes Instituti Fenno-Ugrici 1962 XXIII 152) указывают, что подобное слово в зырянском не отмечено. Мы сохраняем восточнофинскую ориентацию, имея в виду, однако, не сомнительное зырянское слово, а paz, pavaz бог. Развитие значения богзлой дух, чудовище — не редкость. paz возводят к bhagas бог. Если так, то арийское название бога вернулось к осетинам в поистине неузнаваемом виде. Не исключено, впрочем, что мы имеем дело со скифо-славянской изоглоссой; ср. pozòj, pozoj, pòzoj чудовище, змей, дракон (Этимология 1970, М., 1972, стр. 97). Ws. Miller (Gr. 8) considers it a Finno-Ugric borrowing and compares it with Zyryan (Komi) pazịź warlock. Sköld (Oss. 9) and (Commentationes Instituti Fenno-Ugrici 1962 XXIII 152) indicate that such a word is not attested in Zyryan. We keep the East Finnish orientation, bearing in mind, however, not the dubious Zyryan word, but paz, pavaz god. The development of the meaning godevil spirit, monster is not rare. paz is traced back to bhagas god. If so, then the Aryan name of God has returned to the Ossetic people in a truly unrecognizable form. It is possible, however, that we are dealing with a Scythian-Slavic isogloss; cf. pozòj, pozoj, pòzoj monster, snake, dragon (Etymology 1970, M., 1972, p. 97).