Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">sūʒīn</hi>

Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia Sinitsyna and Vadim Dyachkov.

Абаев, Василий Иванович. Историко-этимологический словарь осетинского языка. Т. I. A–Kʼ. М.–Л.: Наука, 1958. С. ??–??.
font-variant: italic; font-variant: small-caps; quotes: "‘" "’"; quotes: "«" "»";
sūʒīn
soʒinæsuʒīnæ
игла needle
sūʒīndon
soʒīndonæ
игольник needle-case
sūʒīn æmæ ændax игла и нитка needle and thread sūʒīn æmæ teman иголка и большая игла needle and large needle II 373 sūʒīny byn ушко иголки eye of a needle sūʒīny fynʒ острие иголки point of a needle 1971 VI 78 Sajnæg-ældary ḱyzg kærdgæ-x˳yjgæ kæny, jæ sūʒīny æmæ je ʽng˳yrstwan tævd kænync, īxǵyn don jæ cūry dary æmæ sæ ūcy ran tūly дочь Сайнаг-алдара кроит-шьет, ее игла и наперсток накаляются (от усиленной работы), она держит возле себя воду со льдом и погружает их туда the daughter of Sajnæg-aldar cuts and sews, her needle and thimble are heated (from hard work), she keeps ice water near her and immerses them there II 98 mæ bolat kærdæn ceteni, mæ bolat ærcij geteni,... oni xæccæ mæ suʒīnæ мои булатные ножницы — в корзине, моя булатная трехгранная игла — в холсте, вместе с ними — моя иголка my damask scissors are in the basket, my damask triangular needle is in the canvas, my needle is along with them 22—23 ew osæmæ baqærtʒænæ, konǧædæ — æ soʒīnæ, fæstæ — je ʽngurstewæn, otemæj zænxi æskʼudtæ xujuj ты доедешь до одной женщины, бревно ей (служит) иглой, ступа — наперстком, и таким образом она зашивает трещины земли you will reach one woman, a log serves her as a needle, a mortar as a thimble, and thus she sews up the cracks of the earth I108 Восходит к saučina- или saučaina-; общеарийское слово, производное (с разными вариациями) от sauk-, sūk- обжигатьколоть: игла = колющая, жгучая (Hertel. Beiträge zur Erklärung des Awestas und des Vedas. Leipzig, 1929, стр. 113).Значение колоть, пронзать распознается в afsōč- (ʼβsʼwč-) ( § 245). Нет надобности выделять особый корень sūk- колоть, отличный от sūk- жечь, или возводить первый к гипотетическому ḱu- острый (Lidén. Armenische Studien. 1906, стр. 79). Тесная связь в сознании говорящих между игла и sūʒyn жечь ясно выступает в выражении, записанном из уст осетинки: sūʒgæ sūʒīn dær ʒy næ zonyn я не знаю от нее даже жгучей иглы я не знаю от нее даже жгучей иглы , т. е. я ничем ей не обязана. Ср. sūzan, (диал.) süzün игла, sūzandān ( = sūʒīndon) игольник, sōčan, sōzan, sužīn, šužīn, sučin, sičin, sučīn, sunzən, šīžna, šinǰo, siʒ, sic, sənčin, sinčin, sujʼina- sujʼina-kirta- иглоделье = sūzangird), suṃjsiñam, (более поздняя форма) saujsaña- (Lüders, APAW 1936, стр. 31. — Вailey, BSOS 1941 IX 538; 135; 1966 XXX 34—35), sūka- игла, śūkā- жало одного насекомого. Szemerényi (Orbis 1970 XIX 502—503) привлекает также sukurəna-, sukurr, sugurr, sugurna дикобраз из sūk-urna- (имеющий) иглы (sūka-) (в качестве) шерсти (urna-). sūčī- игла (вместо ожидаемого śūčī) ставит трудности. (1563) производит его от siv-, syū- шить. Hübschmann (PSt. 77) и Lidén. (Armenische Studien. 1906, стр. 79, прим. 2) также склонны отделять sūčī- от иранских названий иглы. Wackernagel (KZ LXVII 174 сл.) допускает вторичную замену śūčī-sūčī- под влиянием syū- шить. Не исключено, однако, что форма sūčī- представляет иранизм, вошедший в древнеиндийский как древняя перекрестная изоглосса (см. об этом: Этимология 1966, М., 1968, стр. 247—263). Другие случаи s вместо ś см.: I 226 β). — Считать ос. заимствованием ( 167. — 131) нет ни малейших оснований. Вся терминология, связанная с изготовлением одежды, восходит у осетин к глубокой древности; см. ærcynʒ трехгранная игла, æng˳yrstwan наперсток, x˳yjyn шить, æmpʼūzyn штопать, ændax нитка и, далее, lvisyn прясть, wafyn ткать и др. Находки игл в скифских и сарматских женских погребениях вполне согласуются с языковыми данными. Представление о савроматских иглах дает находка бронзовой иглы с ушком в погребении V века до н. э. кургана 8 Калиновского могильника. Иглы, вероятно, хранили в игольниках, сделанных из трубчатой кости крупных птиц (Смирнов. Савроматы. М., 1964, стр. 107). — К примыкает по корню syg ость (у колосовых растений), q. v.Вс. Миллер. ОЭ II 79. — 54. Goes back to saučina- or saučaina-; a common Aryan word derived (with various variations) from sauk-, sūk- burnstab: needle = stabbing, burning (Hertel. Beiträge zur Erklärung des Awestas und des Vedas. Leipzig, 1929, p. 113).The meaning stab, pierce is attested in afsōč- (ʼβsʼwč-) ( § 245). There is no need to define a special stem sūk- stab, different from sūk- burn, or trace the first back to a hypothetic ḱu- sharp (Lidén. Armenische Studien. 1906, p. 79). The close connection between needle and sūʒyn burn in the minds of the speakers clearly appears in the expression recorded from one Ossetian woman: sūʒgæ sūʒīn dær ʒy næ zonyn I do not know even a burning needle from her , i.e. I do not owe her anything. Cf. sūzan, (dialectal) süzün needle, sūzandān ( = sūʒīndon) needle-case, sōčan, sōzan, sužīn, šužīn, sučin, sičin, sučīn, sunzən, šīžna, šinǰo, siʒ, sic, sənčin, sinčin, sujʼina- (in sujʼina-kirta- needle making = sūzangird), suṃjsiñam, (a later form) saujsaña- (Lüders, APAW 1936, p. 31. — Bailey, BSOS 1941 IX 538; 135; 1966 XXX 34—35), sūka- needle, śūkā- the sting of an insect. Szemerényi (Orbis 1970 XIX 502—503) also mentions sukurəna-, sukurr, sugurr, sugurna porcupine from sūk-urna- (having) needles (sūka-) (as) a coat (urna-). sūčī- needle (instead of expected śūčī) causes troubles. (1563) derives it from siv-, syū- sew. Hübschmann (PSt. 77) and Lidén. (Armenische Studien. 1906, p. 79, fn. 2) also tend to separate sūčī- from the Iranian names for a needle. Wackernagel (KZ LXVII 174 ff.) assumes the secondary change śūčī-sūčī- under the influence of syū- sew. It is possible, however, that the form sūčī- is an Iranism that has entered in the Old Indic as an ancient cross isogloss (see: Etymology 1966, Moscow, 1968, pp. 247—263). For other cases of s instead of ś see: I 226 β). — There is not the slightest reason to consider Ossetic a borrowing ( 167. — 131). All the terminology related to the manufacture of clothing dates back to ancient times among the Ossetians; see ærcynʒ triangular needle, æng˳yrstwan thimble, x˳yjyn sew, æmpʼūzyn mend, ændax thread and further lvisyn span, wafyn weave etc. The findings of needles in Scythian and Sarmatian female burials are quite consistent with the linguistic data. The discovery of a bronze needle with an ear in the burial of the 5th century BC of kurgan 8 of the Kalinovsky burial ground gives an idea of the Sauromate needles. The needles were probably stored in needle-cases made from the tubular bones of large birds (Smirnov. Sauromates. Moscow, 1964, p. 107). — Syg awn relates to .Ws. Miller. OE II 79. — 54.