137 lines
No EOL
9.7 KiB
XML
137 lines
No EOL
9.7 KiB
XML
<TEI xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:abv="http://ossetic-studies.org/ns/abaevdict" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
|
||
<teiHeader>
|
||
<fileDesc>
|
||
<titleStmt>
|
||
<title>Abaev Dictionary: entry <hi rendition="#rend_italic">Sofiajy</hi></title>
|
||
</titleStmt>
|
||
<publicationStmt xml:base="../pubstmt.xml"><p>Translated from Russian in 2020 by Oleg Belyaev (ed.), Irina Khomchenkova, Julia
|
||
Sinitsyna and Vadim Dyachkov.</p></publicationStmt>
|
||
<sourceDesc>
|
||
<bibl xml:lang="ru"><author>Абаев, Василий Иванович</author>.
|
||
<title>Историко-этимологический словарь осетинского языка</title>. Т. <biblScope unit="volume">I</biblScope>. A–Kʼ. <pubPlace>М.–Л.</pubPlace>:
|
||
<publisher>Наука</publisher>, <date>1958</date>. С. <biblScope unit="page">??–??</biblScope>.</bibl>
|
||
</sourceDesc>
|
||
</fileDesc>
|
||
<encodingDesc xml:base="../encodingdesc.xml">
|
||
<tagsDecl>
|
||
<rendition xml:id="rend_italic" scheme="css">font-variant: italic;</rendition>
|
||
<rendition xml:id="rend_smallcaps" scheme="css">font-variant: small-caps;</rendition>
|
||
<rendition xml:id="rend_singlequotes" scheme="css" scope="q">quotes: "‘" "’";</rendition>
|
||
<rendition xml:id="rend_doublequotes" scheme="css" scope="q">quotes: "«" "»";</rendition>
|
||
</tagsDecl>
|
||
</encodingDesc>
|
||
</teiHeader>
|
||
<text>
|
||
<body>
|
||
<entry xml:id="entry_Sofiajy" xml:lang="os" abv:completeness="incomplete">
|
||
<form xml:id="form_d4101e66" type="lemma"><orth>Sofiajy zæppaʒ</orth></form>
|
||
<sense xml:id="sense_d4101e69">
|
||
<abv:tr xml:lang="ru">
|
||
<q>усыпальница Софии</q>
|
||
</abv:tr>
|
||
<abv:tr xml:lang="en">
|
||
<q>the Sofia’s tomb</q>
|
||
</abv:tr>
|
||
<note xml:lang="ru" type="comment">; в нартовском эпосе так называется усыпальница, куда
|
||
небожители пытаются водворить тело погибшего в борьбе с ними героя Батраза, чему герой,
|
||
уже мертвый, продолжает сопротивляться</note>
|
||
<note xml:lang="en" type="comment">; in the Nart epic, this is the name of the tomb, where
|
||
the celestials are trying to place the body of the hero Batraz, who died in the struggle
|
||
with them, to which the hero, already dead, continues to resist</note>
|
||
</sense>
|
||
<exampleGrp xmlns="http://ossetic-studies.org/ns/abaevdict">
|
||
<example>
|
||
<quote xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">x˳ycaw zædtæm ʒūry: acæūt æmæ jæ (Batraʒy)
|
||
<oRef>Sofiajy zæppaʒy</oRef> baværūt</quote>
|
||
<tr xml:lang="ru">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">бог говорит ангелам: идите и положите его
|
||
(Батрадза) в усыпальницу Софии</q>
|
||
</tr>
|
||
<tr xml:lang="en">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">God says to the angels: go and put him
|
||
(Batradz) in the tomb of Sophia</q>
|
||
</tr>
|
||
<bibl xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"><ref type="bibl" target="#src_Нарт._сказ."/>
|
||
<biblScope>262</biblScope></bibl>
|
||
</example>
|
||
<example>
|
||
<quote xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">k˳y jæ axastoj <oRef>Sofiajy zæppaʒmæ</oRef>,
|
||
wæd Batraʒ jæ kʼæxtæ saræzta zæppaʒmæ æmæ næ k˳ymdta</quote>
|
||
<tr xml:lang="ru">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">когда его понесли в усыпальницу Софии, Батрадз
|
||
уперся ногами в усыпальницу и не давал (себя внести)</q>
|
||
</tr>
|
||
<tr xml:lang="en">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">when he was carried to the tomb of Sofia,
|
||
Batradz rested his feet on the tomb and did not let (to be brought in)</q>
|
||
</tr>
|
||
<bibl xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"><ref type="bibl" target="#src_ОЭ"/>
|
||
<biblScope>I 26</biblScope></bibl>
|
||
</example>
|
||
<example>
|
||
<quote xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">zædtæ axastoj Mediny <oRef>Sofiajy
|
||
zæppaʒmæ</oRef> Batyraʒy</quote>
|
||
<tr xml:lang="ru">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">ангелы отнесли Батрадза в усыпальницу Софии в
|
||
Медине</q>
|
||
</tr>
|
||
<tr xml:lang="en">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">The angels carried Batradz to the tomb of
|
||
Sophia in Medina</q>
|
||
</tr>
|
||
<bibl xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"><ref type="bibl" target="#src_ЮОПам."/>
|
||
<biblScope>I 120</biblScope></bibl>
|
||
</example>
|
||
</exampleGrp>
|
||
<exampleGrp xmlns="http://ossetic-studies.org/ns/abaevdict">
|
||
<example>
|
||
<note xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xml:lang="ru" type="comment">В одном тексте
|
||
<foreign>Sofia</foreign> упоминается в числе небожителей: </note>
|
||
<note xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xml:lang="en" type="comment">In one text
|
||
<foreign>Sofia</foreign> is mentioned among the celestials: </note>
|
||
<quote xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">ærcydysty wælarvæj fædyl-fædyl: Wastyrǵi æmæ
|
||
Æfsati īwmæ, Tūtyr æmæ Wacilla īwmæ, Sofia æmæ Ilia ta īwmæ</quote>
|
||
<tr xml:lang="ru">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">спустились с неба один за другим: Уастырджи и
|
||
Афсати вместе, Тутыр иУацилла вместе, София и Илья тоже вместе</q>
|
||
</tr>
|
||
<tr xml:lang="en">
|
||
<q xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">they descended from the sky one by one: Uruzmæg
|
||
and Æfsati together, Tutyr and Wacilla together, Sofia and Ilya together too</q>
|
||
</tr>
|
||
<bibl xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0"><ref type="bibl" target="#src_ЮОПам."/>
|
||
<biblScope>I 152</biblScope></bibl>
|
||
</example>
|
||
</exampleGrp>
|
||
<etym xml:lang="ru">Под <q rendition="#rend_doublequotes">усыпальницей Софии</q> надо
|
||
понимать храм св. Софии в Константинополе — место паломничества алан после их
|
||
христианизации в X в. В цикле Батраза отражена борьба между язычеством и христианством у
|
||
алан. Языческий герой Батраз вступаёт в борьбу с христианским богом и его ангелами, но
|
||
погибает в этой борьбе. Однако и после смерти он продолжает сопротивляться и долго не дает
|
||
водворить свое тело в <q rendition="#rend_doublequotes">усыпальницу Софии</q>. Это
|
||
сопротивление символизирует последние отчаянные усилия уходящего язычества удержаться и не
|
||
капитулировать перед византийским христианством, олицетворением которого был храм св.
|
||
Софии в Константинополе (<bibl><title>Нартский эпос. Сборник статей</title>.
|
||
<pubPlace>Дзауджикау</pubPlace>, <date>1949</date>, <biblScope>стр.
|
||
46</biblScope></bibl>). Когда память о Византии у осетин потускнела и на сцену выступила
|
||
новая религия — мусульманство, <q rendition="#rend_doublequotes">усыпальница Софии</q>
|
||
стала ассоциироваться с новым <q rendition="#rend_doublequotes">святым местом</q> —
|
||
Мединой (см. выше).</etym>
|
||
<etym xml:lang="en">By <q>the tomb of Sophia</q> we must understand the church of St. Sofia
|
||
in Constantinople — a place of pilgrimage for the Alans after their Christianization in
|
||
the 10th century. The Batraz cycle reflects the struggle between paganism and Christianity
|
||
among the Alans. The pagan hero Batraz enters into a struggle with the Christian god and
|
||
his angels, but perishes in this struggle. However, even after death, he continues to
|
||
resist and does not allow his body to be placed in the Sofia’s tomb for a long time. This
|
||
resistance symbolizes the last desperate efforts of the departing paganism to resist and
|
||
not capitulate to Byzantine Christianity, the personification of which was the church of
|
||
St. Sofia in Constantinople (<bibl><bibl xml:lang="en"><title>The Nart epic. Collection of
|
||
articles</title>. <pubPlace>Dzaudzhikau</pubPlace>, <date>1949</date>, <biblScope>p.
|
||
46</biblScope></bibl></bibl>). When the memory of Byzantium faded among Ossetians
|
||
and a new religion — Islam — appeared on the scene, <q>the Sofia’s tomb</q> began being
|
||
associated with the new <q rendition="#rend_singlequotes">holy place</q> — Medina (see
|
||
above).</etym>
|
||
</entry>
|
||
</body>
|
||
</text>
|
||
</TEI> |